Adobe Flex SDK




Flex يک قالب طراحي مدرن، کاملا استاندارد و چند زبانه ارائه ميدهد و شامل محصولاتي همچون يک محيط runtime اجرايي (Flex framework)، ماژول هاي برنامه نويسي (Flex SDK)، يک محيط برنامه نويسي (Flex Builder)، يک سرويس مديريت داده کاملا پيشرفته (Flex data service) و يک نرم افزار طراحي نمودار (Flex Charting) مي باشد. Application هاي طراحي شده توسط اين تکنولوژي از مزيت Flash player استفاده ميکنند که به تمام برنامه نويسان اين امکان را ميدهد که با طراحي يک سيستم client-side و توسعه دادن قابليت هاي browser کاربران به وسيله آن، معماري سيستمي را پايگذاري کنند که با سرعت بالا و با دقت زياد پاسخگوي تمامي نيازهاي کاربران باشد . با اطمينان ميتوان گفت که امروزه بيش از 97 درصد سيستم هايي که به اينترنت وصل هستند اين نوع runtime player را روي خود نصب دارند و از اين جهت Flash player بسيار فراگير بوده و برنامه نويس ديگر نگران عدم اجراي Applicatioطراحي شده توسط وي، به دليل عدم نصب Flash player بر روي سيستم کاربر نخواهد بود.
Adobe Flex یک فریم ورک قدرتمند و کامل برای طراحی و پیاده سازی Rich Internet Application می باشد که اولین بار در مارس 2004 توسط شرکت Macromedia و در راستای تحقق Flash Platform و به صورت یک برنامه J2EE ارائه شد. برنامه J2EE آن شامل یک کتابخانه از تگهای JSP است که فایل‌های MXML و ActionScript را به فایل Flash کامپایل می کند. کامپایلر Flex به صورتیست که فایل کامپایل شده زمان ساخت، برای اجرای برنامه کافیست و نیازی به Server License و کامپایل زمان اجرا ندارد.

هدف Flex آسانتر کردن کار برنامه نویسان وب برای درست کردن RIA است. در مدل چند لایه ای، برنامه های Flex در لایه Presentation قرار دارد.

Flex از یک زبان XML-based به نام MXML برای طراحی UI استفاده می کند و شامل Componentهای متعدد و امکانات ویژه مانند WebService، RemoteObject، Drag-Drop، Sort able column و Charting و … می باشد. برخلاف برنامه های مبتنی بر HTML که لایه های طراحی و منطق برنامه در هم آمیخته اند (با هر تراکنش برنامه مجددا load می شود)، برنامه های Flex دارای لایه های مجزا هستند. به این معنی که تنها داده تغییر کرده با server رد و بدل می شود.

اجزای Flex:

Adobe Flex Builder 2.0.1 – یک IDE مبتنی بر Eclipse است که برای برنامه نویسان امکان ساخت برنامه های Flex را فراهم می آورد. استفاده از XML، WebServices و یا LiveCycle Data Service، همراه با طراحی UI توسط این نرم افزار بسیار ساده می باشد.

Adobe Flex Charting 2 – شامل یک کتابخانه غنی از نمودارها و گرافهای interactive است. تغییر نمودار به صورت دینامیک و امکان data-binding کار با این نرم افزار را ساده کرده است. با استفاده از کلاسهای موجود در کتابخانه آن و تغییر آنها به نحو دلخواه، می توان نمودارهای جدید و مورد نیاز را درست کرد.

Adobe LiveCycle Data Services ES – که قبلا با نام Flex Data Services شناخته می شد، مجموعه کاملی است که امکاناتی را برای Flex و AJAX فراهم می آورد که از داده ها به نحوی متفاوت استفاده کنند. معماری قدرتمند و مدل برنامه نویسی Data Services، RIA را قادر می سازد تا داده ها را بین client و server طوری همزمان کند که با کمترین مقدار کدنویسی و کمترین میزان خطا، بالاترین performance را در کمترین زمان تجربه کرد!
LiveCycle Data Services امکانات جدیدی مانند مستندسازی، پردازش فرمها و جریان داده و AJAX Data Services و … را داراست. نسخه مجانی آن به نام Express Adobe LiveCycle Data Services ES برای یک CPU قابل دانلود و استفاده است.
Adobe Flex SDK – منظور از Flex این فریم ورک است که شامل componentها و امکانات از پیش طراحی شده است که می توان از آنها در ساخت RIA استفاده کرد. استفاده از Flex SDK نیازمند کامپایل برنامه های نوشته شده است که خروجی آن یک فایل Flash می باشد. Flex SDk شامل کتابخانه ای از کلاسهای Flex به زبان MXML و ActionScript 3 است

0 نظر:

ارسال یک نظر